Suomen Pipliaseura

Ruokalait Uudessa testamentissa

Uudesta testamentista käy ilmi, että varhaiskristittyjen kesken väiteltiin juutalaisista ruokaa koskevista laeista. Pitikö myös (ei-juutalaisten) kristittyjen noudattaa näitä ruokalakeja?

Ruokalait ja kristinusko

Kun kristinusko levisi Israelin rajojen ulkopuolelle, juutalaiskristityt (eli kristityksi kääntyneet juutalaiset) kohtasivat uuden ongelman. Israelissa kaikkea ei-juutalaisten ruokaa pidettiin epäpuhtaana eikä sitä saanut syödä (Hoos. 9:3). Kiistakysymykseksi nousi, pitikö myös kristityksi kääntyneiden pakanoiden (ei-juutalaisten) noudattaa ruokalakeja vai koskiko sääntö vain juutalaiskristittyjä (katso Gal. 2:12-14 ja Kol. 2:16). Jeesus korostaa evankeliumeissa, että mikään ihmiseen ulkoapäin tullut asia ei voinut tehdä hänestä epäpuhdasta. Sen saattoi tehdä vain synti, joka tuli ihmisen sisältä (Mark. 7:14-23 ja Luuk. 11:39–41). Väittely kävi vähitellen yhä kiivaammaksi: mikä oli ruokalakien auktoriteetti kristinuskossa?

Pietarin näky

Apostolien teoissa Ap. t. 10:9-16 kuvataan Pietarin näky kankaasta, joka laskeutui taivaasta mukanaan kaikenlaisia eläimiä. Pietari kuuli äänen julistavan, että kaikki eläimet olivat Jumalan puhdistamia ja siksi syötäväksi kelpaavia.

Tämä näky salli luopua ruokalaeista sekä kaikista muista puhdistautumislaeista. Jerusalemin neuvostossa tehtiin asiasta selvä päätös: kristittyjä kehotettiin ”karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä sopimattomia seksisuhteita, verta, sekä lihaa, josta verta ei ole laskettu.” (Ap. t. 15:13-29). Heidän ei kuitenkaan tarvinnut noudattaa muita Vanhan testamentin puhtauslakeja.

Paavali ja ruokalait

Paavalin mielestä ruoka ei itsessään voinut olla epäpuhdasta. Hän kuitenkin katsoi, että kristittyjen tuli suhtautua hienotunteisesti niihin uskontovereihin, jotka olivat toista mieltä. Ruokalakeja noudattavia kristittyjä ei tullut loukata syömällä "epäpuhdasta" ruokaa heidän läsnä ollessaan tai tarjoamalla heille tällaista ruokaa. Paavalin mielestä rauhan ja yhtenäisyyden säilyttäminen kristittyjen kesken oli ensiarvoisen tärkeää (Room. 14:14-21).

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä