Babylonin vankeus eli pakkosiirtolaisuus
Juudan asukkaiden ensimmäistä pakkosiirtoa (katso ensimmäinen Babylonin vankeus
Kuningas Sidkia
Kuningas Jojakimin aikaisen kapinan jälkeen Nebukadnessar nimitti Sidkian Juudan uudeksi kuninkaaksi. Kapina Babyloniaa vastaan kyti yhä kansan keskuudessa. Profeetta Jeremia varoitti kuningas Sidkiaa kapinan lietsojista (katso Jer. 27:12-14
Tästä huolimatta Sidkia päätyi osalliseksi kapinaan. Nebukadnessar johti Babylonian armeijan jälleen Juudaan, ja vuonna 586 eKr. hän valloitti Jerusalemin. Kaupungin muurit hajotettiin ja temppeli sekä palatsi tuhottiin. Osa Juudan väestöstä vangittiin taas ja vietiin Babyloniaan.
Ketkä pakkosiirrettiin?
Babyloniaan vietyjen Juudan asukkaiden tarkkaa lukumäärää ei tiedetä. Todennäköisesti se on ollut noin 15 000 ihmistä. Raamatussa ei kuitenkaan kerrota tarkkoja lukuja. Jeremian Jer. 52:29
Joka tapauksessa on selvää, että koko väestöä ei vangittu ja viety pois. Vain Juudan yläluokka pakkosiirrettiin, kun taas kansan köyhempi osa sai jäädä Juudaan.
Juudasta pakkosiirretyt Babyloniassa
Babyloniassa Juudasta pakkosiirretty väestönosa eli maanpakolaisina. Monet heistä kaipasivat omaan maahansa (kuten käy ilmi esimerkiksi Ps. 137
Paluu
Persia vahvistui 500-luvulla eKr. Lähi-idän voimakkaimmaksi valtakunnaksi. Vuonna 538 eKr. persialaiset valloittivat Babylonian. Persian kuningas Kyyros antoi Juudean pakolaisille luvan palata takaisin kotimaahansa (Esra 3:7-13
Pakkosiirtolaisuuden merkitys
Vaikka vain osa väestöstä oli viety Babylonin vankeuteen, pakkosiirtolaisuudella oli valtava vaikutus. Pakkosiirtolaisuuden jälkeen kirjoitetuissa Raamatun teksteissä (kuten Jesajan kirja ja Joelin kirja) se tulkittiin Jumalan rangaistukseksi koko kansalle. Jerusalemin hävitystä ja pakkosiirtolaisuutta pidettiin rangaistuksena Juudan tottelemattomuudesta (katso myös: pakkosiirtolaisuuden jälkeiset profeetat
Babylonin vankeus ei kuitenkaan hävittänyt juutalaisia perinteitä, ja vanhoja tarinoita kerrottiin edelleen. Päinvastoin, pakkosiirtolaisuudessa tuli hyvä syy ja tilaisuus kirjoittaa suullinen perinne muistiin. Israelin historiaa tarkastellaan läpi koko Vanhan testamentin juuri pakkosiirtolaisuuden valossa.