Suomen Pipliaseura

Efesolaiskirje: vastaanottajat

Eräissä käsikirjoituksissa mainitaan, että Efesolaiskirje oli osoitettu Efeson uskoville (pyhille) ( Ef. 1:1 ). Toisista käsikirjoituksista puuttuu sana ”Efesos”. Joidenkin tutkijoiden mukaan tämä kirje ei ollut tarkoitettu erityisesti Efesoksen seurakunnalle, vaan oli kiertokirje. Toisten tutkijoiden mielestä kirje oli alun perin tarkoitettu Laodikean seurakunnalle.

Efesolaiskirje kiertokirjeenä

Vastaanottajien nimen puuttuessa osasta käsikirjoituksia jotkut tutkijat pitävät kirjettä kiertokirjeenä läntisen Vähän-Aasian, kuten Efeson, Laodikean, Hierapoliksen ja Kolossan seurakunnille.

Efesolaiskirjeessä mainitaan vain Paavalin ja Tykikoksen nimet. Tykikos mainitaan myös Toisessa Timoteuksen kirjeessä 2. Tim. 4:12 . Siinä kerrotaan, että Paavali lähetti Tykikoksen Efesokseen. Tämä saattaa selittää, miksi kirjeen alkuun liitettiin sana ”Efesos”.

Efesolaiskirje Laodikean seurakunnalle tarkoitettuna kirjeenä

On myös mahdollista, että tämä kirje oli alun perin tarkoitettu Laodikean kristityille. Laodikea mainitaan Kolossalaiskirjeen (Kol. 4:15–16 ) lopussa. 

Molemmissa teksteissä mainitaan Tykikos samoin sanoin kirjeen tuojana (vrt. Ef. 6:21–22 ja Kol. 4:7–8 ). 

Kolossalaiskirje päättyy suositukseen, että kirje tulee lukea myös laodikealaisille ja että laodikealaisten tulee lähettää oma kirjeensä kolossalaisille (Kol. 4:15–16). Laodikea sijaitsee lähellä Kolossaa, 16 kilometrin päässä Efeson tien varrella.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä