Suomen Pipliaseura

Deuteronomistinen historiateos

”Deuteronomistinen historiateos”-nimitystä käytetään kokonaisuudesta, johon kuuluvat seuraavat kirjat: Joosuan kirja, Tuomarien kirja, Ensimmäinen ja Toinen Samuelin kirja sekä Ensimmäinen ja Toinen kuninkaiden kirja.

Jatkuva historiallinen kertomus

Deuteronomistisen historian kuusi kirjaa muodostavat jatkuvan historiallisen kertomuksen, joka käsittää Israelin historian luvattuun maahan saapumisesta (Joosuan kirja) Babylonin vankeuteen (Toinen kuninkaiden kirja).

Samalla näiden kirjojen kirjoittajat ottivat kantaa myös oman aikansa tapahtumiin. Kaikkien kirjojen kirjoittajat näyttävät ottaneen esimerkkiä Viidennen Mooseksen kirjan laeista ja asetuksista. Israelin ei pitänyt palvoa ulkomaisia jumalia, vaan yhtä Jumalaa yhdessä paikassa ja erillään muista kansoista. Tämän {topic_1213_Viidenteen Mooseksen kirjaan eli Deuteronomiumiin liittyvän yhtäläisyyden takia Joosuan kirjasta} alkavia ja Toiseen kuninkaiden kirjaan päättyviä Vanhan testamentin kirjoja kutsutaan deuteronomistiseksi historiateokseksi.ja niiden oli alun alkaen tarkoitus olla yksi kokonaisuus.

Kritiikki

Nykytutkijat painottavat yhä enemmän Joosuan kirjan, Tuomarien kirjan, Ensimmäisen ja Toisen Samuelin kirjan sekä Ensimmäisen ja Toisen kuninkaiden kirjan yksilöllistä ominaislaatua. Lisäksi näiden kuuden kirjan yhteydet Deuteronomiumiin eli Viidenteen Mooseksen kirjaan ovat monissa kohdissa epäselviä. Kirjat muodostavat kyllä historiallisen jatkumon, mutta kertomus alkaa jo ennen Joosuan kirjaa Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta. Lisäksi jokaisessa kirjassa on omat tunnuspiirteensä, eivätkä ne siten ole yksi ja sama teos. Tämä kritiikki esitetään vain mahdollisena kilpailevana teoriana, ei historianteos-teorian korvaajana.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä