Suomen Pipliaseura

Harjoitusten rakenne

Harjoituksen rakenne on jokaisena päivänä sama:

1. Tässä

Aloitus- ja valmistautumisosio ehdottaa, että rukoilija pyytää kahta asiaa: Ensinnä sitä, että hän, tavalla mikä kulloinkin on mahdollista, tulisi tietoiseksi Jumalan läsnäolosta. Toiseksi rukoilija anoo valmiutta kuulla Jumalan puhetta.

2. Sana

Rukousharjoitusten päivittäiset raamatuntekstit ovat evankeliumeista, Pipliaseuran vuonna 2020 julkaisemasta tuoreesta Uuden testamentin suomennoksesta. Myös muut Uuden testamentin sitaatit ovat pääosin Pipliaseuran käännöksestä, kun taas Vanhan testamentin osalta käytetään vuoden 1992 raamatunsuomennosta. Sunnuntait ja kirkolliset pyhät seuraavat luterilaisen kirkkovuoden tekstejä. Arkipäivien evankeliumitekstit seuraavat soveltaen läntisissä kirkoissa vuosisatojen aikana syntyneitä tekstijärjestelmiä (lektionaareja). Toisinaan seurataan jatkuvan lukemisen periaatetta (lat. lectio continua), jonka mukaan päivän teksti jatkaa suoraan edellisen päivän kohdasta.

Evankeliumitekstien kerääminen eri traditioista aiheuttaa sen, että sama teksti tai toisen evankeliumin kuvaus samasta tapahtumasta toistuu muutamassa kohdin hyvinkin lähellä edellistä kertaa. Harjoituksen kannalta toisto on hyödyllistä: tuttuun tekstiin voi avautua aivan tuore ja uusi näkökulma tai aiempi oivallus syvenee. Jumalan sanan avautuminen sisimmälle on aina ainutlaatuinen tapahtuma, jossa syntyy jotakin uutta. ”Jumala on sanonut kerran, kahdesti olen tämän kuullut” (Ps. 62:12a).

Raamatuntekstiä avaavat keskustelu ja näkökulma tekstiin -osiot.

3. Keskustelu

Keskusteluosio esittää yhden tai useamman tekstiä koskevan mietiskelykysymyksen. Voi käydä aivan hyvin myös niin, että raamatunkohta johtaa rukoilijan välittömästi rikkaisiin ajatuksiin ja mielenmaisemiin. Tällöin ohjaavat kysymykset käyvät tarpeettomiksi.

4. Näkökulma tekstiin

Näkökulma tekstiin tarjoaa päivän raamatunkohtaan liittyvän lyhyen tiedollisen tai aihetta sivuavaan kirjallisuuteen liittyvän kommentin. Tämänkään osion ei tule katkaista syntynyttä rukousmietiskelyä. Jos näin näyttää käyvän, näkökulma-osion voi rauhassa jättää väliin.

5. Tästä eteenpäin

Lopuksi rukoilijaa kehotetaan tunnistamaan löytämänsä sana, ajatus tai asenne ja jatkamaan päiväänsä hänelle muodostuneen rukouksen kanssa. Paikoin ehdotetaan myös valmista rukousta tai tekijöille merkittävästä lähteestä poimittua ajatusta päivän evääksi.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä