21.3.2024 Torstai
Kuuntele Tässä olen harjoitus 21.3.2024
TÄSSÄ
Jumala, sinä näet minut juuri sellaisena kuin tällä hetkellä olen. Juuri siinä tilanteessa, jossa olen. Juuri todellista minua sinä rakastat.
. . .
Miten kuvaan sitä, mitä sinä tänään näet. Mitä minulle ihan oikeasti kuuluu?
SANA
Jeesus sanoi kaikille: ”Jos joku tahtoo olla minun seuraajani, hänen on kiellettävä itsensä, otettava ristinsä joka päivä ja seurattava minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa henkensä, menettää sen. Sen sijaan se, joka menettää henkensä minun vuokseni, pelastuu.” (Luuk. 9: 23–24)
Tahdon olla Jeesuksen seuraaja. Miten elämässäni ilmenee Jeesuksen toive itseni kieltämisestä ja ristin ottamisesta joka päivä?
Millaista ristiä koen kantavani? Onko se itse valittu vai minun kannettavakseni annettu?
Miten jaksaisin uskoa, että Kristus kantaa ristillään sekä todelliset että turhat taakkani? Olen vapaa. Thomas Keating kirjoittaa kirjassaan Sisäinen eheytyminen, että yksi syntiinlankeemuksen seuraus on täysin itsenäiseksi muodostunut Jumalasta riippumaton minätietoisuus, valheminä, joka tavoittelee onneansa tyydyttämällä viettejänsä: etsimällä mielihyvää, elossapysymistä, turvallisuutta, läheisyyttä, arvostusta, valtaa ja kontrollia. Miten paljon minä löydän itsestäni Jumalasta riippumatonta onnenetsintää?
TÄSTÄ ETEENPÄIN
Martti Luther kuvasi aikanaan kristityn kilvoittelijan hengellistä elämää kolmella latinankielisellä sanalla: oratio, meditatio ja tentatio.
Näistä ensimmäinen, oratio, tarkoittaa Pyhän Hengen avuksi rukoilemista. Meditatio taas tarkoittaa Raamatun konkreettisen sanan kääntämistä ja vääntämistä, jotta tulisi selville, mitä Pyhä Henki tahtoo sanoa. Tentatio merkitsee ahdistusta, johon Sanan valoa etsivä ihminen välttämättä joutuu. Ahdistus on sekä sisäistä että ulkoista ja sen avulla syntyy todellinen Jumalan tuntemus, johon ei pääse lukemalla tai ajattelemalla. ”Teologiksi ei tulla tietämällä, lukemalla tai spekuloimalla, vaan elämällä, jopa kuolemalla ja suostumalla helvetin tuomioon”, totesi Luther.