4. #rauha: Yli raja-aitojen
Raamattu on syntynyt kulttuurissa, joka kiistatta on patriarkaalinen. Siihen kulttuuriin liittyy naisten alempiarvoisuus, homoseksuaalisen rakkauden vieroksuminen, orjuus ja toisten ihmisten syrjiminen etnisen taustan perusteella. Raamattu kertoo monessa kohtaa epäoikeudenmukaisuudesta ja sorrosta ihmisyyttä kohtaan. Näistä asioista lukeminen on monille ahdistavaa. ”Pyhä kirja” – mitä pyhää on sorrossa?
Raamattua ei voi eikä tarvitse lukea niin, että se kertoo kauttaaltaan siitä, miten asioiden tulisi olla. Eivät kaikki asiat Raamatussa ole pyhää siinä mielessä. Raamattu näyttää ihmisyyttä kaikessa raadollisuudessaan. Pyhyys voi olla juuri siinä surussa ja myötätunnossa, joka herää tekstin äärellä sorrettuja kohtaan.
Feministinen raamatunluenta haastaa tunnistamaan epäoikeudenmukaisuutta. Se myös etsii positiivista erityisyyttä sorrettujen ryhmien edustajista. Esimerkiksi naiset Jeesuksen haudalla, aikansa epäluotettava taho, on Jumalalle kyllin hyvä todistamaan ihmeellisestä ylösnousemuksesta! Feministinen raamatunluenta myös haastaa huomaamaan, että enemmistön käyttämä ja heille tuttu näkökulma Raamattuun ei aukene kaikille. Ei ole vain yhtä totuutta Raamatusta.
Vaikkapa teksti roomalaisen sotilaan, sadanpäällikön palvelijan parantamisesta (Matt.8:5-13) saattaa näyttäytyä vain yhtenä Jeesuksen parannusteoista. Tekstissä sotilas tulee pyytämään Jeesukselta apua palvelijansa parantamiseen, mutta arastelee pyytää Jeesusta kotiinsa. Niinpä Jeesus parantaa kaukana olevan palvelijan siltä seisomalta pelkän sanansa voimalla, ja ylistää kuulijoilleen sitä, kuinka vahva usko sotilaalla on. Nykytiedon valossa tekstin tulkinta voi laajentua. Jeesus ylitti aikansa sosiaalisen raja-aidan siinä, että hän paransi toiseen kansaan kuuluvan ihmisen. Ylittikö hän myös toisen raja-aidan? Nykyään tiedetään myös, että Roomassa isäntien ja palvelijoiden kumppanuussuhteet olivat yleisiä. On mahdollista, että tekstin palvelija on ollut sadanpäällikön rakastaja, kumppani. Sadanpäällikkö saattaa myös tietää, että israelilaisten keskuudessa miestenväliset suhteet olivat vieras asia, eikä hän siksi tohdi pyytää Jeesusta kotiinsa. Tällä tavoin ymmärrettynä Jeesuksen ihmeparannus näyttäytyy myös hänen täydellisenä rakkautenaan ihmisiä kohtaan seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta.
Emme voi tavoittaa lopullista totuutta vanhan kertomuksen takana. Joka tapauksessa Jeesuksen toiminnan ydin on Jumalan rakkaus, joka kuuluu jokaiselle ihmiselle riippumatta ihmisten rakentamista raja-aidoista.
Heli Yli-Räisänen
Kirjoittaja on toimittaja ja teologian maisteri, joka on tutkinut sukupuolta ja seksuaalisuutta Raamatussa.
Raamatunteksti(t)
Kirje galatalaisille 3
Johannes 4
Miten oma taustasi vaikuttaa Raamatun tulkintatapaasi?