13. #rauha: Rauha kannattaa
Hassan Al-Turabi oli Sudanin islamilaisen vallankumouksen isä. Istuin usein hänen kotisohvallaan Khartumissa. Yksi keskustelu jo edesmenneen Al-Turabin kanssa jäi mieleen. Hän kysyi minulta:
- Luuletko, että vihaamme teitä eurooppalaisia ja länsimaalaisia sen vuoksi, että olette kristittyjä? Al-Turabi jatkoi: - Emme vihaa teitä siksi, että olette kristittyjä. Vihaamme teitä siksi, että olette niin huonoja kristittyjä.
Tämä lause vei meidät syvälle keskusteluun siitä, mitä usko on, ja miten uskoa arjessa tulee toteuttaa. Islamilaisissa tasavalloissa uskonto ja laki ovat usein synonyymeja, meillä taas vallitsee uskonnonvapaus – oikeus uskoa, mutta oikeus olla myös uskomatta.
Uskontoja on käytetty ja käytetään sekä rauhanrakennukseen että sodanlietsontaan. Kaikista uskonnoista löytyy kuitenkin rauhan sanoma, joka antaa pohjan eettisille valinnoille rauhan puolesta.
Jos maailmanrauhaa tavoitellaan vain oman uskonnon kautta, sanomassa piilee kuitenkin konfliktin siemen. Rauha tulisi vasta silloin, kun kaikki ovat taipuneet saman uskonnon alle.
Toinen tapa on ekumenian ja eri uskontojen välisen dialogin ja rauhanomaisen rinnakkainelon korostaminen. Uskonnon etiikka edellyttää dialogia, toisen ihmisen ymmärtämistä, heikomman auttamista, marginaaliin syöstyn ihmisen tai vähemmistön tilanteen korjaamista. Nämä kaikki ovat rauhan rakennuspuita. Uskonnollisten yhteisöjen voimavarat ja asiantuntemus saadaan palvelemaan rauhaa. Uskonto luo pohjan rauhan etiikalle.
Rauhanrakennusta haittaavat joskus stereotypiat. Konflikteja selitetään uskonnollisilla eroilla, vaikka kautta maailmanhistorian on naapurustoja, joissa kristityt, muslimit ja juutalaiset ovat eläneet keskenään sulassa sovussa. Kaikki maailman shiiat ja sunnit eivät käy taistelua keskenään.
Kyynisyys on nykyajan myrkkyä. Selitämme ongelmat ylipääsemättömiksi tai liian vaikeiksi ratkaista. Se estää meitä puuttumasta niihin. Avunantajien ja hyväntekijöiden paratiiseissa kiinnitämme ensimmäiseksi huomiomme käärmeisiin: onko motiivi puhdas, menevätkö kerätyt rahat oikeaan paikkaan, onko avuntarvitsijan hätä todellinen? Järkeilemme, miksi avun antaminen ei oikeastaan kannatakaan.
Kyynisyys lamaannuttaa. Rauhan rakentaminen on vaikeaa ja prosessit ovat pitkiä. Historia kuitenkin osoittaa, että rauhan rakentaminen ei koskaan ole ollut turhaa. Rauha kannattaa aina.
Pekka Haavisto
Kirjoittaja on kansanedustaja ja Euroopan rauhaninstituutin (EIP) puheenjohtaja
Raamatunteksti(t)
Matteus 5
Jeesus ja laki
Vihasta ja riidasta
Aviorikoksesta
Vannomisesta
Rakastakaa vihamiehiänne
Matteus 6
Almut, rukous ja paasto
Jumala ja mammona
Jumalan huolenpito
Matteus 7
Ohjeita ja lupauksia
Väärät profeetat
Kaksi rakentajaa
Vuorisaarnan vaikutus
Matteus 8
Jeesuksen voimateot
8—9
Jeesus parantaa spitaalisen
Jeesus ja Kapernaumin sadanpäällikkö
Jeesus parantaa Pietarin anopin ja muita sairaita
Seuraa minua!
Jeesus tyynnyttää myrskyn
Jeesus Gadaran alueella
Matteus 9
Jeesus parantaa halvaantuneen
Jeesus kutsuu Matteuksen
Häävieraat eivät paastoa
Jeesus herättää tytön kuolleista ja parantaa verenvuodosta kärsivän naisen
Jeesus parantaa kaksi sokeaa
Jeesus parantaa mykän
Jeesus säälii kansaa
Matteus 10
Opetuslasten lähettäminen
10
Kaksitoista apostolia
Jeesus antaa matkaohjeet
Jeesus rohkaisee kestämään vainoa
Kristuksen tunnustaminen
Matteus 11
Kuka Jeesus on?
11—12
Johannes Kastajan kysymys Jeesukselle
Jeesus puhuu Johannes Kastajasta
Jeesus soimaa Galilean kaupunkeja
Jumalan salaisuuden tunteminen
Matteus 12
Sapatin herra
Saako sapattina parantaa?
Herran palvelija
Jeesus ja Belsebul
Puu ja hedelmät
Joonan merkki
Saastaisen hengen paluu
Jeesuksen oikeat omaiset
Matteus 13
Vertaukset taivasten valtakunnasta
13:1–52
Kylväjä
Vertausten tarkoitus
Kylväjävertauksen selitys
Vehnä ja rikkavilja
Sinapinsiemen ja hapate
Rikkaviljavertauksen selitys
Aarre, helmi ja nuotta
Taivasten valtakunnan opetuslapsi
Jeesus vaeltaa Galileassa ja lähiseuduilla
13:53—17:27
Jeesus käy kotikaupungissaan
Matteus 14
Johannes Kastajan mestaus
Jeesus ruokkii viisituhatta miestä
Jeremia 29
Miten sinä rakennat rauhaa?