Suomen Pipliaseura

19. Nousiko Jeesus kuolleista?

Raamatunteksti(t)

Markus 14

Jeesus voidellaan Betaniassa

3Kun Jeesus oli Betaniassa aterialla spitaalia sairastaneen Simonin talossa, sinne tuli nainen, jolla oli alabasteripullossa aitoa, hyvin kallista nardusöljyä. Hän rikkoi pullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän. 4Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen: »Millaista voiteen haaskausta! 5Sen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille. Olisi siitä ainakin kolmesataa denaaria saanut.» He moittivat naista ankarin sanoin.

6Mutta Jeesus sanoi: »Antakaa hänen olla. Miksi te pahoitatte hänen mielensä? Hän teki minulle hyvän teon. 7Köyhät teillä on luonanne aina, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte, mutta minua teillä ei aina ole. 8Hän teki minkä voi. Hän voiteli edeltäkäsin minun ruumiini hautaamista varten. 9Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki.»

Markus 14:3-9KR92Avaa lukunäkymä

Markus 15

Jeesuksen hautaaminen

42Päivä alkoi olla illassa; oli sapatin aatto, valmistuspäivä. 43Silloin saapui paikalle arimatialainen Joosef, arvossa pidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa. Hän rohkaisi mielensä, meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista. 44Pilatus hämmästyi kuullessaan Jeesuksen jo kuolleen. Hän kutsutti sadanpäällikön luokseen ja kysyi, oliko Jeesus todella jo kuollut. 45Sadanpäällikön vahvistettua asian hän suostui luovuttamaan ruumiin Joosefille. 46Joosef osti pellavavaatteen, otti Jeesuksen ristiltä, kääri hänet vaatteeseen ja pani hänet valmiiseen kalliohautaan. Hautakammion ovelle hän vieritti kiven. 47Magdalan Maria ja Joosefin äiti Maria katsoivat, mihin Jeesus haudattiin.

Markus 15:42-47KR92Avaa lukunäkymä

Markus 16

Jeesuksen ylösnousemus

1Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen. 2Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle. 3Matkalla he puhuivat keskenään: »Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?» 4Mutta tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois; se oli hyvin suuri kivi.

5Sisälle hautaan mentyään he näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen, jolla oli yllään valkoiset vaatteet. He säikähtivät. 6Mutta nuorukainen sanoi: »Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: ’Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.’»

8Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.

Jeesus ilmestyy lähimmilleen

[ 9Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 10Maria lähti sieltä ja vei sanan Jeesuksen seuralaisille, jotka itkivät murheissaan. 11He eivät kuitenkaan uskoneet, kun kuulivat, että Jeesus eli ja että Maria oli nähnyt hänet.

12Tämän jälkeen Jeesus ilmestyi hahmoltaan vieraana kahdelle heistä, kun he olivat kulkemassa pois kaupungista. 13Myös nämä menivät viemään toisille sanaa, mutta heitäkään ei uskottu.

14Viimein Jeesus ilmestyi myös yhdelletoista opetuslapselleen heidän ollessaan aterialla. Hän moitti heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet kuolleista nousseena. 15Hän sanoi heille: »Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. 17Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. 18He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat.»

19Kun Herra Jeesus oli puhunut heille tämän, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. 20Opetuslapset lähtivät matkaan ja saarnasivat kaikkialla. Herra toimi heidän kanssaan ja vahvisti sanan tunnusmerkeillä.]

Markus 16:1-20KR92Avaa lukunäkymä

Hiljainen viikko päättyy pääsiäissunnuntaihin. Samalla kirkossa alkaa pääsiäisaika. Juutalaiset viettivät ja edelleen viettävät pääsiäistä muistellakseen Israelin kansan vapautumista Egyptistä. Ajatus vapaudesta säilyi myös kristillisessä pääsiäisessä, vaikka sisältö muuttui. Kristityt juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta ja vapautta kuolemasta. Ei ihme, että kristityt miettivät pääsiäisenä myös oman kasteensa merkitystä. Kasteessa ihminen haudataan, mutta nousee myös uuteen elämään. Usko Jeesuksen ylösnousemukseen onkin yksi keskeinen tekijä, jonka myötä kristillinen kirkko alkoi erkaantumaan juutalaisuudesta.

  • Jeesus voidellaan Betaniassa (14:3-9) 
  • Jeesuksen hautaaminen (15:42-47) 
  • Jeesus on noussut kuolleista (16:1-8) 
  • Jeesus ilmestyy lähimmilleen (16:9-20) 

Kaikki evankeliumit kertovat Jeesuksen kuoleman jälkeisistä tapahtumista. Nämä tapahtumat olivat lähtölaukaus koko myöhemmälle kristilliselle kirkolle. Jeesuksen ylösnousemus, tyhjä hauta ja Jeesuksen ilmestymiset hänen seuraajilleen sekä taivaaseen astuminen olivat rakennuspalikoita, joiden varaan koko myöhempi kristillinen kirkko on rakentunut.  

Evankeliumien mukaan Jeesus haudattiin perjantaina. Arimatialainen Joosef järjesti Jeesuksen hautauksen pikaisesti, koska sapatti oli pian alkamassa. Jeesus puhui jo aikaisemmin, että hänet surmataan Jerusalemissa, mutta hän on nouseva ylös kolmantena päivänä. Kolme päivää ei viittaa tässä yhteydessä kokonaisiin päiviin vaan vuorokausiin (perjantai-lauantai-sunnuntai).  

Kuten Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta, niin myös hänen ylösnousemuksestaan evankeliumit kertovat hieman eri tavoin. Yhteistä on kuitenkin se, että jotkut Jeesusta seuranneista naisista saapuivat hänen haudalleen. He todistivat sen olevan tyhjä. Myös enkeli ilmestyi naisille ja kertoi Jeesuksen nousseen kuolleista. Vasta tämän jälkeen Jeesus ilmestyi oppilailleen ja muille seuraajilleen. 

UT2020 lukiessa huomaamme, että Markuksen evankeliumi sisältää kolme erilaista loppua. Todennäköisesti Evankeliumi on alun perin loppunut jakeeseen Mark. 16:8, jonka mukaan naiset juoksivat peloissaan pois haudalta. Myöhemmin Markuksen evankeliumia on jatkettu. Se on saanut kaksi uutta lopetusta – ikään kuin elokuvan jälkinäytöstä – lopputekstien jälkeen. Myöhemmän lisäyksen mukaan (alk. Mark. 16:9) Jeesus ilmestyi oppilailleen vielä Galileassa. Hän lähetti heidät julistamaan hyvää uutista kaikkeen maailmaan. Tämän jälkeen Jeesus nousi ylös Taivaaseen. 

Jeesuksen ylösnousemuksen merkitys on tärkeä myös muissa Uuden testamentin kirjoissa. Vaikka evankeliumit pyrkivät kertomaan Jeesuksen aikaisista tapahtumista, ne eivät ole kuitenkaan varhaisimpia Uuden testamentin kirjoja. Paavalin kirje Tessalonikalaisille on kaikkein varhaisin Uuden testamentin kirjoitus. Siten myös Paavalin sanat Jeesuksen ylösnousemuksesta ovat varhaisin meille säilynyt maininta aiheesta: ”Mehän uskomme, että Jeesus kuoli ja nousi kuolleista. Siispä voimme luottaa siihen, että Jumala nostaa muut poisnukkuneet ylös yhdessä hänen kanssaan.” Kristillisen uskon mukaan Jeesuksen ylösnousemus antaa toivon siitä, että myös hänen seuraajansa nousevat kuolleista iankaikkiseen elämään. 

Pohdittavaksi

Mitä eroja havaitset Markuksen evankeliumin erilaisissa lopuissa? Millaisen vaikutelman evankeliumi jättää, jos se päättyy jakeeseen 16:8? Entä miten myöhempi lisäys muuttaa evankeliumin lopetuksen tunnelmaa?

Suomen Pipliaseurav.4.26.7
Seuraa meitä