17. Jäähyväisateria & Jeesuksen vangitseminen ja kuulustelu
Raamatunteksti(t)
Markus 14
Jeesuksen surmaamisesta neuvotellaan
Markus 14
Juudas kavaltaa Jeesuksen
Pääsiäisateria
Jeesus asettaa ehtoollisen
Jeesus ennustaa opetuslasten luopumisen
Markus 14
Jeesus rukoilee Getsemanessa
Jeesuksen vangitseminen
Jeesus Suuren neuvoston edessä
Hiljaisen viikon torstaina eli kiirastorstaina kirkko muistaa erityisesti hetkeä, jolloin Jeesus asettaa ehtoollisen pääsiäisaterian yhteydessä. Sana kiiras viittaa puhdistautumiseen. Torstain tapahtumien yhteydessä puhdistautuminen pitää kuitenkin ymmärtää tuskan ja kivun näkökulmasta. Pääsiäisaterian jälkeen Jeesuksen yksi oppilaista, Juudas, ilmiantaa hänet. Jeesus vangitaan ja hänen oppilaansa karkaavat ja hylkäävät hänet.
Jeesuksen surmaamisesta neuvotellaan (14:1-2) Juudas lupaa ilmiantaa Jeesuksen (14:10-11) Pääsiäisateria (14:12-26) Jeesus rukoilee Getsemanessa (14:32-42) Jeesuksen vangitseminen (14:43-52) Jeesus suuren neuvoston edessä (14:53-65)
Jeesus vietti pääsiäisaterian yhdessä oppilaidensa kanssa. Myös tänä päivänä juutalainen perhe kokoontuu yhteen nauttimaan seder-aterian pääsiäisen alkamisen merkiksi. Juutalaiset viettävät pääsiäistä muistaakseen israelilaisten vapautumista Egyptin orjuudesta. Aterian yhteydessä syödään mm. happamatonta matsa-leipää ja juodaan viiniä (2. Moos. 12:14–15). Ateria on varmasti saanut aikansa myötä erilaisia muotoja, mutta jossain muodossa sitä on vietetty myös Jeesuksen elinaikana.
Evankeliumien mukaan Jeesus antoi tuolle aterialle uuden merkityksen. Pääsiäisaterian yhteydessä Jeesus siunasi leivän ja viinin, jotka hän yhdisti omaan kuolemaansa: ” Jeesus otti leivän, lausui kiitosrukouksen ja mursi leivästä paloja. Hän jakoi ne oppilailleen ja sanoi: Ottakaa, tämä on minun ruumiini. Sen jälkeen hän otti maljan, kiitti ja antoi sen heille. Kaikki joivat siitä. Jeesus sanoi: Tämä on minun vereni, liiton veri. Se vuodatetaan monien puolesta (Mark. 14:22–24).” Koska kyseinen ateria oli Jeesuksen viimeinen oppilaidensa kanssa, ateriaa on kutsuttu myös jäähyväisateriaksi.
Leivästä ja viinistä on sittemmin tullut tärkeä osa kristittyjen kokoontumista (Ap. t. 2:42). Ateriaa kutsutaan kirkossa ehtoolliseksi. Toisin sanoen Jeesus asetti ehtoollisen pääsiäisaterian yhteydessä. Kristillisillä kirkoilla on hieman erilaisia näkemyksiä siitä, miten ehtoollinen vaikuttaa. Joka tapauksessa ehtoollinen on kaikille kirkoille tärkeä ja sitä nautitaan kristittyjen kokoontumissa, kuten messussa, koska Jeesus on itse näin käskenyt. Ehtoollisella seurakunta muistaa Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta. Kristitty turvautuu Jumalaan, sillä ehtoollinen antaa syntien anteeksiannon. Lisäksi se on kristittyjen yhteinen kiitosateria, jossa kohdataan Jumalan lisäksi muita ihmisiä.
Pääsiäisaterian yhteydessä Jeesus kertoi, että yksi hänen oppilaistaan ilmiantaa hänet pian. Ilmiantaja oli Juudas Iskariot. Aterian jälkeen Jeesus ja oppilaat siirtyivät Getsemaneen, jossa Jeesus vetäytyi rukoilemaan. Jeesus rukoili: ”Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota pois minulta tämä malja. Tee kuitenkin, mitä tahdot. Älä tee niin kuin minä tahdon.” Malja on tässä yhteydessä kielikuva kärsimyksestä ja kivusta. Jeesus siis rukoili, että hän voisi välttää sen, mikä oli vielä edessä. Jeesus kuitenkin ymmärsi, että tulevalla kärsimyksellä oli tarkoitus ja siksi hän myös suostui nyt Jumalan tahtoon.
Pian aseistautunut väkijoukko saapui Getsemaneen. He vangitsivat Jeesuksen Juudaksen avulla ja veivät hänet suuren neuvoston eteen. Jeesuksen oppilaat pakenivat paikalta. Neuvosto oli juutalaisten ylin hallinnollinen elin. Sen jäseniä olivat ilmeisesti ylipapit, laintuntijat sekä yhteisön vanhimmat. Kuulustelujen yhteydessä Jeesus myönsi olevansa Jumalan poika. Ylipappi piti tätä Jumalan herjaamisena.
Pohdittavaksi
Mitkä tapahtumat, tilanteet tai tunteet voivat saada ihmisen pettämään ystävänsä, kuten Juudas teki, kieltämään ystävänsä, kuten Pietari, tai hylkäämään ystävänsä, kuten loput oppilaat tekivät?