28.4.2022 Torstai

Tässä

 

Taivaan kieltä on mahdotonta ymmärtää. Sinä, Jeesus, puhut ihmisten kieltä.
– – –
Anna minun kuulla, anna ymmärtää. Tee minut halukkaaksi seuraamaan ääntäsi.

 

Sana

 

Se, joka tulee ylhäältä, on kaikkien yläpuolella. Se, joka tulee maasta, on maata ja puhuu maallisista asioista. Taivaasta tullut on kaikkia muita ylempänä. Hän todistaa siitä, mitä on nähnyt ja kuullut, mutta kukaan ei usko häntä. Se, joka uskoo häntä, vahvistaa Jumalan puhuvan totta. Se, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan suulla. Eihän Jumala annostele Henkeä lusikalla. Isä rakastaa Poikaansa ja on antanut kaiken hänen käteensä. Se, joka uskoo Poikaan, saa elää ikuisesti. Se, joka ei tottele Poikaa, ei saa nähdä elämää, vaan häntä odottaa Jumalan viha. (Joh. 3:31–36)

 

Keskustelu

 

Jos Jumala ei annostele Henkeään lusikalla, kuinka paljon häntä minulla on nyt?
Kuinka paljon Hengellä on minua?

 

Näkökulma tekstiin

 

Suurista uskonnoista löytyy ajatus, että perimmäisyys, taivas, tuonpuoleisuus, transsendenssi, jumaluus tai Jumala on ihmismielelle käsittämätön, näkymätön ja kuvaamaton. ”Tao, joka voidaan sanoa sanoin, ei ole todellinen Tao.” Raamattu toteaa, että ”kukaan ei ole koskaan nähnyt Jumalaa” (1. Joh. 4:12) ja että Jumala on ”kuninkaiden Kuningas ja herrojen Herra. Hän yksin on kuolematon. Hän asuu valossa, jonka lähelle ei voi mennä. Yksikään ihminen ei ole häntä nähnyt eikä voikaan nähdä. Hänen ovat kunnia ja ikuinen valta.” (1. Tim. 6:15–16.)
Markuksen evankeliumista löytyy enkelien sanoma Jeesuksen haudalle tulleille naisille: ”Jeesus menee teidän edellänne Galileaan. Näette hänet siellä, niin kuin hän lupasi teille.” (Mark. 16:7.) Jeesusta koskeva radikaali väite on, että hän on perimmäisen todellisuuden, Jumalan, ruumiillistuma ja hänen äänitorvensa maailmassa.

 

Tästä eteenpäin

 

Sinulta tulee kaikki, ja sinulle on annettu kaikki valta. Koetan pysytellä sinun seurassasi.