Suomen Pipliaseura

Anteeksianto Vanhassa testamentissa

Vanhassa testamentissa anteeksianto koskee lähinnä Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta. Ihminen oli riippuvainen Luojastaan, mutta erotettu tästä syntinsä vuoksi. Ihmiset tarvitsivat Jumalan anteeksiantoa, jotta sovitus olisi mahdollinen.

Anteeksiannon välttämättömyys

Vanhassa testamentissa Israelin Jumala kuvataan pyhänä Jumalana. Hän ei suvaitse käskyjensä rikkomista. Tämän Pyhän Jumalan edessä ihminen joutui kohtaamaan oman syntisyytensä. Jumalan tahtoa vastaan toimiessaan ihminen menetti yhteyden omaan Luojaansa. Jumala oli hänelle vihainen ja ihminen pelkäsi Jumalan tuomiota (katso esimerkiksi Ps. 38:3-4 ja Dan. 9:16). Anteeksianto tarkoitti, että Jumalan ja ihmisen välinen muuri poistettiin, ihminen saattoi olla taas yhteydessä Jumalaan sekä kokea rauhaa elämässään.

Anteeksianto Jumalan armon kautta

Vanhassa testamentissa Jumalan anteeksianto ihmisille on seurausta hänen armostaan (katso Jes. 60:10). Kun ihmiset rukoilivat anteeksiantoa, he vetosivat usein Jumalan armoon, kuten Mooses rukoillessaan anteeksiantoa kansalle 2. Moos. 34:6-9.

Miten voi saada anteeksi?

Vanhassa testamentissa anteeksianto on mahdollista seuraavissa tapauksissa:

  • Liitossa Jumalan ja Israelin välillä: Jumala oli osoittanut rakkautta Israelia kohtaan valitsemalla sen omaksi kansakseen. Jumala antoi israelilaisille anteeksi, koska oli uskollinen liitolle ja rakasti kansaansa.
  • Uhrilahjojen avulla; Jos henkilö oli syyllistynyt moraali- tai palvelussääntöjen rikkomiseen ja hänestä oli tämän seurauksena tullut epäpuhdas, hänen piti suorittaa sovitusuhri (2. Moos. 29:14). Tämän rituaalin avulla synti annettiin anteeksi ja epäpuhtaus poistettiin. Toinen rikkomusten yhteydessä suoritettu uhri oli hyvitysuhri (3. Moos. 5:16). Alkujaan tämä uhri oli ensisijaisesti eräänlainen sakko, jos joku oli aiheuttanut toiselle henkilölle haittaa.
  • Katumuksen kautta: Erityisesti profeetallisissa teksteissä esiintyy kehotus vilpittömään katumukseen ja parannukseen. Monet profeetat pitivät tätä rikkomuksien sovittamisessa tärkeämpänä kuin uhraamista (katso esimerkiksi Hoos. 6:6).

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.17.10
Seuraa meitä