Puhdas ja epäpuhdas/saastainen
Raamatussa "puhdas" ja "epäpuhdas" ovat ennen muuta uskonnollisiin menoihin liittyviä käsitteitä. Niillä ilmaistiin, voidaanko jotakin käyttää pyhäkössä. Myöhäisissä Raamatun kirjoissa käsitteitä käytettiin myös sosiaalisessa tai moraalisessa merkityksessä.
Puhtauslait
Puhtaussääntöjä annetaan varsinkin 3. Moos. 11-15. Ihmiset tulivat epäpuhtaiksi esimerkiksi koskettaessaan eläimen raatoa tai jos heillä oli tietty ihosairaus. Kaikki sukupuolielinten eritteet (kuten kuukautisveri) tekivät ihmisestä epäpuhtaan. Oli myös eläimiä, joita ei saanut syödä. Jopa esineet saattoivat olla epäpuhtaita, jos ne olivat esimerkiksi homeen pilaamia.
Uskonnollinen merkitys
Vanhassa testamentissa käsitteet "puhdas" ja "epäpuhdas" liittyvät ensisijaisesti temppeliin ja uskonnollisiin käytäntöihin. Kun esine, ihminen ja eläin oli epäpuhdas, sitä ei voitu käyttää pyhäkössä.
Myöhemmin käsitteisiin liitettiin myös toinen merkitys ja "puhdas" ja "epäpuhdas" tulivat käyttöön myös sosiaalisissa tai moraalisissa uskomuksissa
Pyhyys
Toorassa puhtauslait oli tarkoitettu ensisijaisesti papeille
Käsky olla pyhä Jumalan edessä tekee puhtaudesta ennen kaikkea käytännöllisen käsitteen. Sen avulla arvioidaan, voiko joku osallistua rituaaliin vai ei. Puhtaan ja saastaisen erottelu osoittaa, kuuluvatko ihmiset, eläimet tai asiat yhteisöön ja saavatko ne olla pyhäkössä.
Saastaisuuden muodot
Kuten edellä mainittiin, Vanhassa testamentissa on erilaisia epäpuhtauden muotoja:
- ihmisten epäpuhtaus
; - eläinten ja ruuan
epäpuhtaus; - paikkojen epäpuhtaus
; - esineiden epäpuhtaus
;