Suomen Pipliaseura

Avioliitto Vanhassa testamentissa

Vanhassa testamentissa avioliitto esiintyy lähinnä kertomuksissa. Avioliittoa koskevia lakeja on vähän.

Aviomiehen kautta

Vanhassa testamentissa avioliitto solmittiin aviomiehen aloitteesta, jolloin se oli luonteeltaan patriarkaalinen.

Usein avioliiton järjestivät vanhemmat tai suku. On myös tapauksia, joissa miehet itse valitsivat vaimonsa, esimerkiksi 1. Moos. 28: 1-5 ja 14:1-2.

Keski-ikä

Puolisoiden keski-ikää avioliiton solmimisen hetkellä ei tiedetä.

Egyptissä tytöt olivat naimisiin mennessään kahdentoista ja neljätoista ikävuoden välillä, pojat neljäntoista ja kahdenkymmenen välillä. Mutta 1. Moos. 25:20 mukaan esimerkiksi Iisak meni naimisiin vasta, kun oli neljäkymmentävuotias.

Moniavioisuus

Mies saattoi olla naimisissa samanaikaisesti usean naisen kanssa, mutta päinvastainen tilanne ei ollut mahdollinen. Erityisesti kuninkailla tiedetään olleen useita vaimoja. Salomo jakoi valtaistuimen seitsemänsadan päävaimon ja kolmensadan sivuvaimon kanssa.

Luultavasti oli kuitenkin poikkeuksellista, että tavallisella miehellä oli useampia kuin kaksi vaimoa samaan aikaan. Useimmilla miehillä ei ollut riittävästi varallisuutta ottaakseen toista tai kolmatta vaimoa.

Avioliitto suvun sisällä

Avioliitot solmittiin joskus lähisukulaisten välillä, niin että serkut saattoivat mennä naimisiin keskenään.  Avioliittoja solmittiin myös suvun sisällä, kuten patriarkkojen kertomuksista voi lukea. Muissa kertomuksissa tapa esiintyy harvemmin. Avioituminen klaanin tai suvun sisällä ei siis ollut pakollista.

Avioliitot ulkomaisten vaimojen kanssa

Avioliittoja solmittiin ulkomaalaisten naisten kanssa, mutta usein ne oli myös kielletty. Esran kirjassa ja Nehemian kirjassa ulkomaalaiset puolisot lähetetään peräti pois Israelista (Esra 10 ja Neh. 13:23-28).

Ulkomaalaiset vaimot nähtiin uhkana, koska he yleensä palvelivat muita jumalia. Avioliiton myötä vaarana oli, että koko perhe alkaisi palvella vieraita jumalia.

Avioliitto vertauskuvana

Avioliittoa käytetään usein vertauskuvana, erityisesti Jumalan ja hänen kansansa välisestä liitosta}. Tämä ilmenee esimerkiksi Hoosean kirjassa.

Raamatun Laulujen laulu tulkitaan joskus Jumalan ja Israelin kansan suhteen vertauskuvaksi.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä