Suomen Pipliaseura

Sokeus

Raamatusta on useita kertomuksia sokeudesta. Siihen sisältyy myös lakeja, jotka suojelevat sokeita ihmisiä, esimerkiksi Mooseksen laissa 3. Moos. 19:14. Toisaalta sokeutta pidettiin myös vammana eikä sokeista voinut tulla pappeja (3. Moos. 21:18).

Suojelu

Sokeat mainitaan usein samassa yhteydessä muiden suojelua tarvitsevien ryhmien kuten orpojen ja leskien kanssa. Myös Ps. 146:8 sokeat mainitaan niiden joukossa, joista Jumala pitää huolta.

Sokeus rangaistuksena

Sokeus nähdään joskus rangaistuksena.  Johanneksen evankeliumin kertomuksessa Joh. 9:1-2 oppilaat kysyvät Jeesukselta, miksi mies oli ollut sokea syntymästään lähtien: oliko hän itse tehnyt syntiä vai hänen vanhempansa? Jeesuksen mukaan mies ei ollut sokea synnin seurauksena.  Hän oli sokea, jotta Jeesus voisi parantaa hänet. Näin Jumalan työ tuli näkyväksi.

Sokeus vertauskuvana

Sokeutta käytetään myös vertauskuvana ihmisistä, jotka eivät noudata Jumalan lakeja eivätkä tiedä, miten tulisi elää. Tästä on esimerkki Jesajan kirjassa Jes. 29:9.

Kertomuksia sokeista

Uudessa testamentissa on monta kertomusta sokeista, jotka saavat näkönsä takaisin.

  • Yksi tunnetuimpia on kertomus Bartimaioksen parantumisesta (Mark. 10:46-52).
  • Saul oli sokea kolme päivää, kunnes sai näkönsä takaisin ja ryhtyi saarnaamaan Paavalina hyvää sanomaa Jeesuksesta Ap. t. 9:1-19.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä