Suomen Pipliaseura

Lampunjalka

Lampunjalka tai menora oli jalusta, johon voitiin asettaa yksi tai useampi öljylamppu.

Sana menora liitetään nykyään yleensä seitsenhaaraiseen kynttilänjalkaan, joka on keskeinen symboli juutalaisuudessa. Raamatussa sanaa ei kuitenkaan käytetä vain telttamajan tai temppelin lampunjalasta. Tästä esimerkkinä on 2. kuninkaiden kirjan 2. Kun. 4:10 kertomus Elisasta ja sunemilaisesta naisesta: "Emmekö voisi rakentaa hänelle pienen kattohuoneen ja viedä hänelle sinne vuoteen, pöydän ja tuolin ja lampun? Silloin hän voisi tänne poiketessaan vetäytyä sinne." Salomon temppelin lampunjalan ulkonäköä ei tunneta tarkasti.

Seitsenhaarainen lampunjalka

2. Mooseksen kirjassa 2. Moos. 37:17-24 kuvataan telttamajan lamppu: se oli puhtaasta kullasta valmistettu lampunjalka, jossa oli keskivarsi ja kolme vartta kummallakin puolella. Yhteensä siinä saattoi palaa siis seitsemän pientä öljylamppua. Tämä on seitsenhaaraisen lampunjalan tavallisin muoto.

Kun Herodeksen temppeli oli tuhottu Jerusalemissa vuonna 70 jKr., pystytettiin Roomaan Tituksen riemukaari. Siinä on reliefi, jossa kuvataan, kuinka seitsenhaarainen lamppu kannetaan ulos temppelistä. Temppelin tuhoutumisen jälkeen menora kuvattiin usein esimerkiksi synagogien mosaiikkilattioissa sekä hautakivissä. Vanhin tunnettu kuvaus seitsenhaaraisesta lampusta on pronssikolikossa ensimmäiseltä vuosisadalta eKr.

Salomon temppelin lampunjalat

1. Kuninkaiden kirjan 1. Kun. 7:49 mukaan Salomon temppelissä oli kymmenen kultaista lampunjalkaa, "kukkakoristeet, lamput ja lamppupihdit, kaikki kullasta,...". Nämä oli valmistettu erityisesti Salomon temppeliä varten. Topic_1248_1. Kuninkaan kirjan tekstin perusteella lampunjalkojen ulkomuotoa ei voida tarkasti määrittää. Kuitenkin Sakarjan kirjasta Sak.4:2 löytyy toinen kuvaus: "Näen lampunjalan, joka on kokonaan kultaa, ja sen päällä öljyvadin. Vadin reunassa on seitsemän lamppua ja kussakin lampussa seitsemän liekkiä."

Arkeologit ovat löytäneet useita lampunjalkoja, joiden päällä on öljyvati. Lisäksi on löydetty keraamisia valaisimia, joissa on seitsemän aukkoa lampun sydämille. On siten mahdollista, että Salomon temppelin lamppu on muistuttanut Sakarjan kirjan kuvausta.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.8
Seuraa meitä