Suomen Pipliaseura

UT2020

Arimatia

Arimatia oli paikkakunta Juudeassa. Arimatiasta kotoisin ollut Joosef sai Pilatukselta luvan haudata Jeesuksen.

Arpa

Arpa on väline, esimerkiksi noppa tai suljettu paperiliuska, jota käytetään ratkaistaessa jotakin sattumanvaraisesti. Arpaa käytetään riitojen välttämiseksi, jotta ratkaisu olisi mahdollisimman tasapuolinen.

Ateria

Antiikin aikana ateriat nautittiin makuullaan, ei istuen. Pöydän ympärille järjestettiin kolme sohvaa hevosenkengän muotoon. Päät olivat pöytään päin, vasen kyynärpää nojasi tyynyyn ja jalkaterät olivat sohvan ulkopuolella. Ennen ateriaa kädet ja jalat pestiin. Ruokailuvälineenä saattoi olla lusikka, mutta usein syötiin valmiiksi paloiteltua ruokaa käsin. Haarukkaa ei tunnettu. Lautasia voitiin käyttää, mutta usein lautasen virkaa toimitti leipäpalanen.

Barabbas

Barabbas (arameaksi Bar-abbâ, ”isän poika”) oli rikollinen, joka oli tuomittu murhasta. Kaupungissa oli puhjennut Rooman vastaisia levottomuuksia ennen kuin Jeesus seuraajineen saapui Jerusalemiin pääsiäisjuhlan viettoon. Levottomuuksien aikana Barabbas oli syyllistynyt murhaan ja hänet oli vangittu.

Dekapolis

Dekapolis (kreikkaa, ”kymmenen kaupunkia) oli Jordanjoen itäpuolella sijainneen kymmenen kreikankielisen kaupungin yhteisnimitys. Kaupungit olivat kreikkalaisen kulttuurin keskuksia muuten heprealaisella ja aramealaisella alueella. Kaupungit olivat Gerasa, Skythopolis, Hippos, Gadara, Pella, Filadelfia, Dion, Kanata, Rafana ja Damaskos.

Diaspora

Diaspora tarkoittaa hajaannusta ja viittaa juutalaisiin, jotka asuivat muualla kuin nykyisen Israel-Palestiinan alueella. Apostolien teoissa kuvataan, miten Paavali tapasi juutalaisia kaikkialla, mihin hän lähetysmatkoillaan meni.

Foinikialaiset

Foinikialaiset olivat kanaanilainen kansa, joka asui nykyisen Libanonin ja Syyrian rannikon alueella. Foinikialaiset olivat kuuluisia merenkulkijoita ja kauppiaita. He liikkuivat laajasti Välimeren alueella. Foinikian tunnetuimpiin kaupunkeihin kuuluivat Tyros ja Sidon.

Galilea

Galilea on alue Palestiinan pohjoisosassa Jordanjoen länsipuolella. Huomattava osa evankeliumien tapahtumista sijoittuu Galileaan.

Golgata

Golgata (arameaksi Gulgalta, ”pääkallo”) on pääkallonpaikaksi kutsuttu kukkula, jolla Jeesus ristiinnaulittiin (Mark. 15:22). Golgata sijaitsi silloisen Jerusalemin kaupunkialueen ulkopuolella, mutta kukkulan tarkasta sijainnista ei ole varmuutta.

Hapanviini

Hapanviini oli halvan viinin tai etikan ja veden seos. Kyseessä oli yleinen roomalaisten sotilaiden juoma, josta käytettiin latinankielistä nimitystä posca.

Herodes I Suuri

Herodes I Suuri (73 eKr. – 4 eKr.) oli Juudean kuningas. Ajanlaskun mukaan hän on kuollut ennen Jeesuksen syntymää, mutta tämä saattaa johtua ajanlaskun epätarkkuudesta. Herodes esiintyy Jeesuksen lapsuuskertomuksissa.

Juudea oli Herodeksen hallitessa osa Rooman valtakuntaa. Roomalaiset asettivat Herodeksen valtaistuimelle, koska hän oli Rooman uskollinen liittolainen. Herodes pani toimeen useita rakennusprojekteja Juudean alueella, muun muassa Jerusalemin temppelin laajennustyöt.

Herodesten mahtisuku

Herodesten suku hallitsi Juudean ja Galilean alueita Palestiinassa. Dynastia nousi valtaan, kun Herodes Suuren isä Antipater nimitettiin Juudean hallitsijaksi. Antipater nimitti vanhimman poikansa Fasaelin Jerusalemin ja sen lähiympäristön sotilaskuvernööriksi ja nuoremman poikansa Herodeksen Galilean sotilaskuvernööriksi.

Hoosianna

Hoosianna on hepreankielinen huudahdus, joka varsinaisesti merkitsee ”auta” tai ”pelasta”, mutta jota jo varhain sitä alettiin käyttää myös kuninkaille ja Jumalalle sekä erityisesti odotetulle Messiaalle osoitettuna tervehdyksenä. Vanhassa Testamentissa sana esiintyy muun muassa Psalmissa 118:25.

Jooses

Jooses on Markuksen evankeliumissa esiintyvä Marian poika ja Jaakobin veli. Matteuksen evankeliumissa saman miehen nimi on Joosef. Tästä syystä toisissa raamatunkäännöksissä Jooses on muutettu Joosefiksi.

Jordan

Jordan on joki, joka virtaa nykyisten Israelin ja Jordanian rajalla. Jordanjoki saa alkunsa pohjoisessa Libanonin vuoristossa ja päättyy etelässä Kuolleeseenmereen. Matkalla se virtaa Genesaretinjärven läpi.

Juudea

Juudea oli roomalainen hallintoalue nykyisessä Israel-Palestiinassa. Uuden testamentin kuvaamana aikana se oli melkein koko ajan roomalainen sotilashallintoalue eikä roomalaisille uskollisen paikallisen vasallihallitsijan käsissä, kuten Galilea. Vain Jeesuksen lapsuuskertomuksissa sen mainitaan olevan kuningas Herodeksen hallinnassa. Jerusalem ja Betlehem sijaitsevat Juudessa.

Käsky

Raamatussa käskyillä viitataan Mooseksen lakiin. Se sisälsi useita niin käyttäytymiseen kuin uskonnolliseen elämään liittyviä käskyjä ja määräyksiä. Esimerkiksi Kymmenen käskyä ovat Mooseksen lakiin kuuluvat käyttäytymissäännöt, jotka Jumala antoi israelilaisille.

Uudessa testamentissa suhde Mooseksen lain käskyihin on jännitteinen: yhtäältä käskyt ovat voimassa, mutta toisaalta esimerkiksi käsky ympärileikata pojat ei ole voimassa. Käskyt saatetaan tiivistää rakkauden käskyksi.

Keräysarkku eli uhriarkku

Temppelissä sijaitsi kolmetoista torven muotoista rahankeräysastiaa. Nämä keräysarkut sijaitsivat temppelialueella naisten esipihalla, jonne pääsivät juutalaiset miehet ja naiset. Arkkuihin kerättiin Jumalalle osoitettuja lahjoja. Osa lahjoista käytettiin uhrilahjoihin.

Vuoden 1992 käännös puhuu uhriarkusta, UT2020 vaihdellen keräysarkusta, keräyksestä tai rahankeräysastiasta.

Kirja

Antiikin aikaiset kirjat olivat joko kirjakääröjä tai nykyisenkaltaisia kirjoja eli koodekseja. Kirjakäärö oli vallitseva ensimmäisille vuosisadoille jKr., mutta sen jälkeen koodeksimuoto lisääntyi voimakkaasti.

Käärö koostui usein useasta sivusta, jotka oli liimattu tai neulottu yhteen. Sivuille kirjoitettiin tekstiä palstoihin. Pitkä käärö rullattiin toisesta tai molemmista päistä sauvan tai tikun ympärille. Kirjakääröä luettiin sivu kerrallaan rullaamalla kääröä auki toisesta suunnasta ja kiinni toisesta suunnasta. Käärön pituus oli yleensä 4–5 metriä.

Kori

Kori on kasvimateriaalista, kuten varvuista, niinestä tai kaisloista, käsin punottu säilytysastia. Se on muodoltaan pyöreähkö ja yläosastaan avoin. Koria käytetään kiinteiden aineiden säilytykseen ja kuljettamiseen.

Kulmakivi eli tärkein kivi

Kulmakivi on rakennuksen perustuksen eli kivijalan kulmassa oleva kannatinkivi. Se voi tarkoittaa myös holvikaaren ylintä kiveä. Kuvainnollisesti kulmakivi tarkoittaa asiaa, johon jokin olennaisesti perustuu. UT2020 puhuu rakennuksen tärkeimmästä kivestä.

Kunnia ja kirkkaus

Kreikan sana doxa merkitsee sekä kunniaa että kirkkautta. Kunnia viittaa arvostukseen ja hyvään maineeseen ihmisten silmissä. Kirkkaus viittaa puolestaan Jumalan mahtavuuteen ja hallitsijanvaltaan. Uudessa testamentissa doxa liitetään myös Jeesukseen.

Lähimmäinen

Lähimmäinen tarkoitti alun perin läheistä ihmistä tai naapuria. Jeesuksen mukaan lähimmäissuhde ylitti kaikki rajat. Lähimmäisiin eivät kuuluneet ainoastaan viereisessä talossa asuvat, vaan yleisemmin kaikki muut ihmiset.

Laki

Mooseksen laki on viidessä Mooseksen kirjassa eli Toorassa oleva uskonnollinen laki, jolla on keskeinen merkitys juutalaisuudessa. Jumala antoi lain tehdessään liiton Israelin kansan kanssa.

Loppu POIS

Markuksen evankeliumissa sanotaan niiden pelastuvan, jotka kestävät loppuun asti (Mark. 13:13). Tämä voi tarkoittaa ihmisiä, jotka kestävät vainojen loppuun asti tai niitä, jotka kestävät elämänsä loppuun asti.

Luomistyö

1. Mooseksen kirjan alkuluvut kertovat siitä, miten Jumala loi maailman, eläimet ja ihmiset. Uudessa testamentissa luomiseen viitataan usein. Joissain kohdissa mainitaan Jeesuksen olleen osallinen luomiseen ja siis olleen olemassa jo ennen maailmaa ja syntymistään.

Messiassalaisuus

Markuksen evankeliumiin liittyy messiassalaisuuden teema. Jeesus kieltää demoneita paljastamasta kuka hän on (Mark. 1:24–25) ja ihmisiä kertomasta hänen parannusteoistaan (Mark. 1:44). Evankeliumissa ei kuitenkaan kerrota salaamisen syytä. Varsin yleisen käsityksen mukaan messiassalaisuus korostaa sitä, että Jeesuksen asema messiaana ei paljastu hänen ihmeteoissaan vaan ristillä.

Jeesuksen todellinen olemus paljastuu evankeliumissa vähitellen. Se tulee ilmi Johanneksen kasteessa (Mark. 1:11) ja Kirkastusvuorella muutaman oppilaan läsnä ollessa (Mark. 9:7). Suuren neuvoston edessä Jeesus vastaa ylipapin esittämään kysymykseen, että hän on Jumalan Poika ja Messias (Mark. 14:61–62). Roomalainen sotilas tunnustaa Jeesuksen Jumalan pojaksi, kun Jeesus on kuollut (Mark. 15:39).

Nimi

Muinaisessa Lähi-idässä nimi oli osa ihmisen persoonaa. Nimet sisälsivät tärkeän ajatuksen. Usein nimen merkitys oli uskonnollinen. Esimerkiksi Jeesus tarkoittaa ”Jumala on pelastus”.

Oliivimäki (Öljymäki)

Öljymäki eli Oliivimäki on Jerusalemin itäpuolella temppelialuetta vastapäätä kohoava pitkä vuori, jonka Kidronin laakso erottaa kaupungista. Öljymäen nimi juontuu siitä, että mäen läntinen rinne oli aikaisemmin oliiviöljypuiden peitossa. Mäen perinteinen nimi raamatunkäännöksissä on Öljymäki, mutta UT2020 puhuu Oliivimäestä.

Ovenvartija

Ovenvartijan tehtävänä oli vartioida ovea ja päästää sisään vieraat. Ovenvartijana toimi usein orja. UT2020 puhuu myös portinvartijasta tai vain vartijasta.

Pääsiäisateria ja pääsiäislammas

Pääsiäisateria on juutalaisen pääsiäisen, pesahin, juhla-ateria. Aterian tärkeimpänä ruokana on pääsiäislammas. Pääsiäislammas teurastettiin pääsiäisjuhlan aluksi (2. Moos. 12). Pesahin aikaan juutalaiset muistelevat vapautusta Egyptin orjuudesta. Uudessa testamentissa myös Jeesusta kuvataan pääsiäislampaana.

Suomen Pipliaseurav.4.18.12
Seuraa meitä