Suomen Pipliaseura

Hagar

Hagar oli egyptiläinen orjatar Abrahamin taloudessa. Hän oli Abrahamin vanhimman pojan Ismaelin äiti ja arabikansojen kantaäiti (1. Moos.25:12-18).

Kirjeessä galatalaisille orjatar Hagariin henkilöityy Mooseksen kanssa solmittu vanha liitto, kun taas Abrahamin vaimo Saara symboloi uutta liittoa, joka oli tullut mahdolliseksi Kristuksen kautta.

Nimi Hagar

Nimi Hagar muistuttaa hepran muukalaista tarkoittavaa sanaa mutta se voi olla myös ei-heprealainen ja tarkoittaa loistavaa kaupunkia. Mahdollisesti Hagar sai tämän nimen tullessaan Abrahamin ja Saaran palvelukseen.


Ensimmäisen Mooseksen kirjan kertomuksen lisäksi Hagar mainitaan Vanhassa testamentissa myös 1. Aik. 27:31 ja Ps. 83:6.

Ismaelin äiti

Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvussa 5 Jumala lupasi Aabrahamille monta jälkeläistä. Abrahamin vaimo Saara oli kuitenkin liian vanha saadakseen lapsia. Siksi Saara antoi egyptiläisen orjattarensa Hagarin Abrahamille jalkavaimoksi. Jos tästä suhteesta syntyisi lapsi, se olisi muinaisen Lähi-idän lain mukaan luettu Abrahamin ja Saaran lapseksi.


Hagar tulikin raskaaksi ja synnytti Ismaelin (1. Moos. 16:15). Mutta 1.Moos. 17:15-21 mukaan Jumala halusi vahvistaa liittonsa Aabrahamin kanssa pojalla, jonka Saara itse kantoi ja synnytti. Hagarin pojasta Ismaelista tuli kantaisä sellaisille kansoille, joiden kanssa israelilaisilla oli jännitteiset suhteet (1. Moos. 25:17-18; Ps. 83:6-7).

Pako

Ensimmäisen Mooseksen kirjan luvut 16 ja 21 kertovat Hagarin ristiriitaisesta asemasta Aabrahamin taloudessa. Hagar pakeni ollessaan raskaana, koska Saara kohteli häntä huonosti. Ollessaan pakomatkalla Hagar kohtasi enkelin. Tämä lähetti hänet takaisin Saaran luo, mutta lupasi, että Hagar tulee saamaan paljon jälkeläisiä (1. Moos. 16:10).


Iisakin synnyttyä Saara halusi, että Abraham lähettää Hagarin ja Ismaelin pois. Autiomaassa Ismael melkein kuoli janoon, mutta Jumala lähetti enkelin pelastamaan hänet. Ismael ei kuulunut osaksi Jumalan liittoa Abrahamin kanssa, mutta myös hänestä tuli suuren kansakunnan kantaisä (1. Moos. 21:18).

Hagar vertauskuvana

Kirjeessään galatalaisille ({Gal. 4:21-31%}) Paavali tulkitsee Hagarin ja Saaran sekä heidän jälkeläistensä kertomusta symbolisella tasolla. Paavalin mukaan se, joka ei usko Jeesukseen, on yhtä vähän vapaa kuin orjattaren lapsi. Mutta sitä, joka uskoo häneen, voidaan parhaiten verrata vapaana syntyneen naisen lapseen.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.8
Seuraa meitä