Suomen Pipliaseura

Ehtoollinen eli eukaristia (Herran ehtoollinen): Asettaminen

Ehtoollisen ”asettaminen” tapahtui, kun Jeesus ennen kuolemaansa vietti oppilaidensa kanssa pääsiäisjuhlaa Jerusalemissa. Aterian aikana hän mursi leipää ja jakoi viiniä.



Asetussanat



Neljässä Uuden testamentin kohdassa on kappale, joita kutsutaan ”ehtoollisen asettamisen” tai ”eukaristian asettamisen” sanoiksi:

  • Matt.26:26-29;
  • Mark.14:22-25;
  • Luuk.22:14-20;
  • 1. Kor. 11:23-26.

Matteus, Markus, Luukas ja Paavali



Herran ehtoollisen asettamisesta on Uudessa testamentissa erilaisia kuvauksia. Markuksen, Matteuksen, Luukkaan ja Paavalin kirjeiden kuvausten välillä on merkittäviä eroja:

  • Matteuksen ja Markuksen evankeliumeista ei löydy kehotusta, joka on Luukkaalla ja Paavalilla: ”Tehkää tämä minun muistokseni.”. Tarkkaan ottaen Markuksen ja Matteuksen evankeliumeissa ei ”aseteta Herran ehtoollista”.
  • Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa Jeesus laittaa viinimaljan kiertämään aterian aikana, mutta Paavalin kirjeissä hän tekee sen vasta aterian jälkeen.
  • Luukkaan evankeliumissa Jeesus kierrättää viinimaljan kahdesti, kerran aterian aikana ja kerran sen jälkeen. Muissa teksteissä Jeesus tekee tämän vain yhden kerran.

Johanneksen evankeliumi



Myös neljännessä evankeliumissa on laaja kuvaus Jeesuksen viimeisestä ateriasta oppilaidensa kanssa Joh. 13:1-30. Tässä tapahtumaa ei kuitenkaan nimetä.Johannes on ainoa neljästä evankelistasta, joka kertoo, että Jeesus aterian alussa pesi oppilaidensa jalat. Tämä jalkojen pesu oli voimakas ele: Herrasta tuli palvelija. Näin Jeesus antoi opetuslapsilleen esimerkin siitä, miten heidän tulee kohdella toisiaan.



Johanneksen evankeliumissa on kuitenkin rajulta kuulostava viittaus ehtoolliseen, kun Jeesus puhuu hänen ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta (Joh. 6:52-58.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.17.10
Seuraa meitä