Suomen Pipliaseura

Rauha Uudessa testamentissa

Uuden testamentin käsite "rauha" on saanut vaikutteita Vanhasta testamentista ja sillä on laaja merkitys.

Terminologia 

Kreikankielen "rauhaa" tarkoittava sana on

eirene.

Klassisessa kreikassa se tarkoitti, että ihmisryhmien välillä ei ollut vihamielisyyttä. Uuden testamentin kreikassa sana on kuitenkin saanut paljon laajemman merkityksen. Septuaginta vaikutti taustalla niin, että  Uuden testamentin kreikankielisen sanan merkitys omaksuttiin heprean kielen sanasta

shalom

 Tämän vuoksi Uuden testamentin rauha (eirene) – aivan kuten shalom Vanhassa testamentissa – käsittää henkilön tai ihmisryhmän ”eheyden” monia eri puolia: sodan puuttumisen lisäksi se saattoi viitata myös turvallisuuteen, hyvinvointiin, terveyteen ja henkiseen eheyteen.



Uudessa testamentissa on ”rauhalle” kolme erityisesti esiin nousevaa merkitystä:

  • rauha konfliktin vastakohtana;
  • rauha Jumalan ja ihmisen välisen suhteen palauttamisena;
  • hengellinen rauha.

Sanaa "rauha" käytetään Uudessa testamentissa usein myös tervehdyksenä.

Rauha konfliktin vastakohtana

Huolimatta "rauhan" laajennetusta merkityksestä sillä on Uudessa testamentissa usein myös sanan klassinen, "maallinen" merkitys: sodan tai konfliktin puuttuminen. Tämä voi tarkoittaa rauhaa eri kansojen välillä (Luuk. 14:32), mutta myös rauhaa perheen jäsenten välillä (Matt. 10:34 ja Luuk. 12:51). Uuden testamentin kirjeissä kannustetaan kristittyjä toistuvasti säilyttämään rauha suhteissaan muihin ihmisiin, erityisesti muiden uskovien kanssa (katso Room. 14:19, Ef. 4:3 ja Hepr. 12:14).

Rauha Jumalan ja ihmisen välisen suhteen palauttamisena

Rauhan erityinen merkitys Uudessa testamentissa on se rauha, joka oli Jeesuksen Kristuksen ansiosta saavutettu Jumalan ja ihmisten välillä. Ennen kuin ihminen tuli uskoon, hän oli vieraantunut Jumalasta (Ef. 4:18; Kol. 1:21). Mutta Kristuksen kautta hän oli palannut yhteyteen Jumalan kanssa. Kristuksen ansiosta rauha oli palautettu Jumalan ja ihmisen välille (Room. 5:1; Kol. 1:20).

Hengellinen rauha

Joissain Uuden testamentin kohdissa rauha tarkoittaa sydämen rauhaa ja tyyneyttä, jonka Jumala on antanut (Fil. 4:7). Se on pelkäävän ja huolestuneen hengen vastakohta (Joh. 14:27). Galatalaiskirjeessä Gal. 5:22 tätä rauhaa kutsutaan Hengen hedelmäksi (katso myös Room. 8:6). 

"Rauha" tervehdyksenä

Jeesus tervehti oppilaitaan sanomalla "mene rauhassa" (Mark. 5:34 ja Luuk. 7:50) ja "rauha teille" (Joh. 20:19-21). Nämä tervehdykset ovat enemmän kuin tavallinen tervehdys: julistamalla rauhaa tervehdittävälle henkilölle itse asiassa annetaan rauha.



Paavali ja muut Uuden testamentin kirjeiden kirjoittajat sisällyttävät rauhan toivotuksen myös kirjeidensä alkusanoihin. He toivottavat lukijoille Jumalan rauhaa (katso Gal. 1:3, Ef. 1:2, 1. Piet. 1:2 ja 2. Joh. 1:3). 

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.17.10
Seuraa meitä