Suomen Pipliaseura

Oikeamielisyys (vanhurskaus) Uudessa testamentissa

Uuden testamentin kertomusten edetessä ”oikeamielisyys” viittaa yhä useammin siihen, että Jumala pelastaa uskovat Jeesuksen Kristuksen kuoleman kautta ja katsoo ihmiset sen tähden oikeamielisiksi.

Oikeamielisyys (vanhurskaus) evankeliumeissa

Kuten juutalaisuudessa myös synoptisissa evankeliumeissa oikeamielisyys tarkoittaa yleensä uskonnollista hartautta. Tätä uskonnollista hartautta ilmaistaan rukouksilla, paastolla ja almujen antamisella (katso esimerkiksi Matt. 6:1-18).



Jeesus kuitenkin arvostelee ihmisiä, jotka pitävät itseään oikeamielisinä ulkoisen käytöksen perusteella ja halveksivat ”syntisiä” (katso esimerkiksi Luuk. 16:15; Luuk. 20:20; Matt. 23:28). Jeesuksen mukaan ihmiset voivat olla oikeamielisiä Jumalan silmissä vain jos he tunnustavat oman syntisyytensä (Luuk. 18:14).

Oikeamielisyys (vanhurskaus) alkukirkossa

Kirkon alkuaikoina Jeesusta kutsuttiin ”vanhurskaaksi” (katso esimerkiksi Ap. t. 3:14. Hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa ansiosta syntien anteeksiantaminen tuli mahdolliseksi ja syylliset pelastettiin (1. Piet. 3:18). Topic_619_Kasteessa uskovat puhdistettiin synneistään ja julistettiin vanhurskaiksi (1. Kor. 6:11).

Oikeamielisyys Paavalilla

Useissa kirjeissään (mukaan kirjeet filippiläisille, galatalaisille ja roomalaisille) Paavali pohtii kysymystä: Miten voimme olla oikeamielisiä? Paavalin mukaan oli olemassa kahdenlaista oikeamielisyyttä (katso esimerkiksi Fil. 3:9):

  • Oikeamielisyys, joka perustui lakiin eli tekoihin. Se tarkoitti juutalaisen lain tiukkaa noudattamista, kuten ympärileikkausta.
  • Oikeamielisyys, joka perustui uskoon Jeesukseen Kristukseen, joka kuoli ristillä hyvittääkseen ihmisten synnit.

Paavali korostaa, että Jumalalle vain jälkimmäisellä oikeamielisyydellä on merkitystä. Jumala ei pidä ihmisiä oikeamielisinä, koska he noudattavat lakia, vaan koska he uskovat Jeesukseen Kristukseen (Gal. 2:15-21). Tämä tarkoittaa, että myös ne uskovat, jotka eivät noudata juutalaista lakia, voivat olla oikeamielisiä. Jumala pelastaa kaikki uskovat Jeesuksen Kristuksen sovituskuoleman kautta ja hyväksyy heidät oikeamielisiksi. Paavalin mukaan samalla ilmenee Jumalan oma oikeamielisyys (Room. 1:16-17; Room. 3:21-26). Näin Jumalan oikeamielisyys on pelastavaa oikeamielisyyttä.



Ihmiset pelastuvat uskon, ei lain kautta, mutta tämä ei tarkoita, että he voivat tehdä mitä haluavat tai tehdä syntiä vapaasti. Kristittyjen tulee elää pyhää elämää Jumalaa palvellen (Room. 6:15-19).



Paavalin oikeamielisyydestä eli vanhurskaudesta käyttämää sanaperhettä ei voi kääntää yhdellä suomen kielen sanalla. UT2020 käyttää asiayhteydestä riippuen muun muassa sanoja 

oikeamielisyys, oikeudenmukaisuus, Jumalalle kelpaaminen, Jumalan hyväksyminen ja syyttömyys.

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.18.8
Seuraa meitä