Suomen Pipliaseura

Oikeamielisyys Vanhassa testamentissa: Jumalan oikeamielisyys

Läpi Vanhan testamentin Jumalaa kutsutaan oikeamieliseksi. Jumalan oikeamielisyyteen liittyy eri piirteitä:

  • epäoikeudenmukaisuuden uhrien puolustaminen;
  • Israelin pelastaminen;
  • pahan tuomitseminen.

Epäoikeudenmukaisuuden uhrien puolustaminen

Jumala on koko maailman tuomari ja siten ylläpitää ja suojelee oikeudenmukaisuutta. Hän hankkii oikeutta heikoille ja köyhille ({Ps. 140:12) sekä auttaa sorrettuja (Ps. 9:4; Ps. 50:5-6; Ps. 103:6). Jumala pitää näitä ihmisiä ”oikeamielisinä” (heprean sana

ṣadiq

) (katso Ps. 14:5; Ps. 69:29).

Israelin pelastaminen

Psalmeissa ja Jesaja kirjan 40.–66. luvuissa Jumalan oikeamielisyys liittyy usein siihen, että Jumala pelastaa Israelin. Jumalan oikeamielisyys (hepreaksi

ṣedeq

) ja Siionin pelastaminen (hepreaksi

ješu’a

) ovat Jesajan kirjassa usein samansuuntaisia käsitteitä. Oikeamielisyydessään Jumala pelastaa ihmiset ({Ps. 31:2) ja vapauttaa heidät vihollisista ({Ps.5:9; Ps. 36:7-11).

Pahan tuomitseminen

Jumala tekee oikeutta niille, jotka ovat kärsineet epäoikeudenmukaisuudesta ja samalla hän rankaisee syyllisiä (katso esimerkiksi Jes. 11:4). Jumalan oikeamielisyyden vastapaino on, että hän tuomitsee pahan.

Liittyvät raamatunkohdat

Jesaja 11.4

Tämä sisältö on tilaajakäyttäjille

Tilaajakäyttäjänä sinulle avautuu mm. lähes 1000 tausta-artikkelia sekä kaikki suomalaiset ääniraamatut.

Suomen Pipliaseurav.4.17.10
Seuraa meitä