10.4.2022 Palmusunnuntai

Kuuntele Tässä olen -harjoitus 10.4.2022
Tässä

 

Tänään alkaa hiljainen viikko, joka on kutsu kulkea lähellä sinua. Kiitos siitä, että viikon tapahtumien kautta kuljet lähellä minua ja näet, millainen minä todellisuudessa olen. Tällä viikolla minun ei tarvitse teeskennellä eikä näyttää urhoollisia kasvoja.
– – –
Tällä viikolla liityn ajatuksissani oppilaidesi seuraan ja kuljen kanssasi Jerusalemin kaduilla ja kujilla.

 

Sana

 

Seuraavana päivänä levisi tieto, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin. Kaupunkiin oli kerääntynyt paljon väkeä, ja ihmiset ottivat palmunoksia ja lähtivät Jeesusta vastaan. He huusivat:

 

”Hoosianna!
Siunattu se, joka tulee Herran nimissä,
siunattu Israelin kuningas!”

 

Jeesus huomasi aasin varsan ja istuutui sen selkään, niin kuin oli kirjoitettu:

 

”Älä pelkää, tytär Siion!
Kuninkaasi saapuu
aasin varsan selässä.”

 

Oppilaat eivät vielä silloin ymmärtäneet, mistä oli kysymys. Myöhemmin Kristuksen kirkastaminen sai heidät kuitenkin muistamaan, että näin hänestä oli kirjoitettu ja että näin hänelle tapahtui.
Jeesuksen seurassa ollut joukko kertoi, miten hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti tämän kuolleista. Siksi kansa oli lähtenytkin Jeesusta vastaan, koska se oli kuullut, että hän oli tehnyt todisteeksi tällaisen ihmeen. Fariseukset sanoivat toisilleen: ”Katsokaa nyt, emme mahda mitään. Koko maailma juoksee hänen perässään.”
Juhlille saapuneiden joukossa oli myös muutama kreikkalainen, jotka olivat tulleet kunnioittamaan Jumalaa. He tulivat Filippoksen luokse. Filippos oli kotoisin Galilean Betsaidasta. Kreikkalaiset pyysivät: ”Herra, tahtoisimme tavata Jeesuksen.” Filippos lähti kertomaan pyynnöstä Andreakselle. Sitten he menivät yhdessä Jeesuksen puheille.
Jeesus sanoi Filippokselle ja Andreakselle: ”On tullut hetki, jolloin Ihmisen Poika kirkastetaan. Minä vakuutan teille: Jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää yksin. Mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.” (Joh. 12:12–24)

 

Keskustelu

 

Riehakas juhla syntyi kahden joukon sekoittuessa toisiinsa. Kaupungin sisältä tulvehti sinne kokoontuneita pyhiinvaeltajia, maaseudulta taas heitä, jotka olivat olleet mukana Lasaruksen kuolleista herättämisessä. Kuvittelen itseni keskelle ihmismassaa ja kuuntelen, mitä ihmiset sanovat toisilleen. Keitä kulkee vierelläni? Mitä kieliä joukossa puhutaan? Mistä kaukaa monet ovat saapuneet? Miltä ihmisten silmät näyttävät?
Keskellä ihmisjoukkoa Jeesus huomaa aasin ja istuu sen selkään. Voisiko ajatella, että tämä teko on vastalause joukon innostukselle tehdä hänestä kuningas? Mitä Jeesus vastaa, jos kysyn tätä häneltä?
Mitä oppilaat eivät tuolloin ymmärtäneet? Missä kohdin haluaisin itse lisää ymmärrystä?

 

Näkökulma tekstiin

 

Jerusalemissa asui tuohon aikaan noin 40 000 ihmistä. Pääsiäisenä, joka oli vuoden juhlista merkittävin, kaupunkiin saapui noin 200 000 pyhiinvaeltajaa. Pääsiäisuhri toimitettiin perhekunnittain tai usein kahden perheen yhteisenä kokoontumisena temppeliin. On arvioitu, että pääsiäisen aikaan uhrilampaita teurastettiin noin 30 000.
Kreikkalaiset, joista teksti puhuu, olivat juutalaisuuteen kääntyneitä syntyperältään kreikkalaisia ihmisiä (Ap. t. 8:27). Filippoksen ja Andreaksen he mahdollisesti valitsevat siksi, että heillä on kreikkalainen nimi. Temppelissä käännynnäiset pääsivät viettämään juhlaa pakanoiden esipihalle asti, kun taas syntyperäiset juutalaiset pääsivät peremmälle. Mitä minä teen, jos en pääse sisälle uskon ydinjoukkoihin? Vai kuulunko jo uskon ydinjoukkoihin?

 

Tästä eteenpäin

 

Jeesus, olen kadottanut sinut ihmisten mielipiteiden joukkoon. Kaipaan sinua, etsin sinua. Toivon, että sinä etsit minua ja löydämme toisemme. Ehkä sieltä, missä viimeksi olimme yhdessä.
Tästä puhuu myös Mestari Eckhart teoksessaan Sielun syvyys: ”Toista yhtä hyvää ratkaisua Jumalan löytämiseksi ei ole: yritä löytää hänet sieltä, minne hänet kadotit. Kun hänet kadottaneena teet samoin kuin silloin, kun sinulla viimeksi oli hänet, löydät hänet jälleen.” Mitä ja miten tein silloin, kun minulla viimeksi oli hänet?

Raamatunteksti(t)