Pitkäperjantai

Pilatuksen edessä seisoi kaksi vapahtajaa, Jeesus Barabbas ja Jeesus Kristus. Toinen tappoi vapauttaakseen, toinen sanoi rakasta heitä. Meidän tulisi ristiinnaulita sydämemme Barabbas.

Matt. 27:15–26

Oli tapana, että Pilatus päästi juhlien aikana vapaaksi yhden kansan valitseman vangin. Tällä kerralla vankien joukossa oli kuuluisa mies, jonka nimi oli Jeesus Barabbas. Kun kansa oli koolla, Pilatus kysyi: »Kumman haluatte minun vapauttavan, Jeesus Barabbaksen vai sen Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi?» Hän näet tiesi, että ylipapit olivat pelkästä kateudesta antaneet Jeesuksen hänen käsiinsä. Kun Pilatus istui tuomarinistuimellaan, hän sai vaimoltaan viestin: »Älä sekaannu tuon oikeamielisen miehen asioihin. Näin hänestä viime yönä pahaa painajaista.» Ylipapit ja kansanjohtajat kuitenkin yllyttivät kansaa vaatimaan Barabbasta vapaaksi ja Jeesusta tapettavaksi.

Pilatus kysyi: »Mitä haluatte? Kumman päästän vapaaksi?» »Barabbaksen!» he vastasivat. »Mitä minä sitten teen Jeesukselle, jota sanotaan Kristukseksi?» Pilatus kysyi. Koko joukko karjui: »Ristiinnaulitse hänet!» »Mitä pahaa hän oikein on tehnyt?» Pilatus kysyi. Mutta ihmiset karjuivat entistä kovemmin: »Ristiinnaulitse hänet!» Pilatus huomasi, ettei mikään auttanut ja että meteli vain yltyi. Niinpä hän otti vesiastian, pesi kätensä ihmisten nähden ja sanoi: »Omapa on päätöksenne. Minä olen syytön tämän miehen veren vuodattamiseen.» Kansa huusi yhteen ääneen: »Me kyllä kannamme lastemme kanssa vastuun hänen verensä vuodattamisesta!» Silloin Pilatus vapautti Barabbaksen ja käski ruoskia Jeesuksen henkihieveriin. Ruoskimisen jälkeen hän antoi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi.

Sisäinen Barabbas

Barabbas oli syytetty sotilaan murhasta. Barabbas halusi olla messias, juutalaisten vapauttaja. Barabbaan vieressä seisoi Jeesus, toisenlainen Messias, joka ei tartu aseisiin, vaan antaa itsensä meidän vuoksemme. Ristin tie, jolle meitä kutsutaan, ei ole kunnian tie. Se on luopumuksen tie.

Kristus antoi henkensä, ja imi itseensä maailman pahuuden, ja antoi anteeksi maailman synnit, jopa sen, että tapoimme Hänet. Juuri siksi Hän on tänäänkin kuninkaani ja Hän kutsuu minua nujertamaan sisäisen Barabbaan, joka sortuu tekoihin, jotka eivät ole Jumalasta. Jeesus kutsuu kantamaan ristiä, joka ei ollut silloin symboli Jumalallisesta anteeksiantamuksesta ja armosta, vaan se oli symboli häpeästä ja kärsimyksestä Jumalan valtakunnan vuoksi. Tänäänkin Kristus kutsuu meitä ristinsä luokse kokemaan anteeksiantamuksen. Tänään Jeesus Kristus, Vapauttaja kutsuu meitä ristinsä luokse seuraamaan Häntä.

Jeesus, sinä sanoit ristillä, että anna heille anteeksi. Anna minulle voimaa antaa tänään anteeksi itselleni ja toisille.

Kaksi Jeesusta, Jeesus Kristus ja Jeesus Barabbas