Suomen Pipliaseura
21.5.2021

Blogi: Helluntaina syntyi kirkko

Ensi sunnuntaina on helluntai. Lapsuudestani muistan, miten helluntaipäivä tuntui jo melkein kesältä. Koulua oli enää vain vähän jäljellä, ja saattoi jo alkaa haaveilla pitkästä, aurinkoisesta kesästä, joita lapsuuden kesät aina olivat.

Kirkon kalenterissa helluntai liittyy alkuseurakunnan ja koko kristillisen kirkon syntyyn. Jeesuksen seuraajat olivat peloissaan jäädessään yksin Jeesuksen noustua ylös taivaaseen helatorstaina. Jeesus oli kuitenkin luvannut oppilailleen lähettää heille Pyhän Hengen puolustajaksi, auttajaksi ja lohduttajaksi. Pyhän Hengen saatuaan aiemmin arat opetuslapset alkoivat kertoa kuulijoille evankeliumin ilosanomaa näiden omalla kielellä. Näin sanoma tavoitti ihmiset, ja monia myös kastettiin kristilliseen uskoon tuona ensimmäisenä helluntaina.

Miten huikea tapahtuma! Me ymmärrämme asiat parhaiten silloin, kun kuulemme tai luemme ne omalla äidinkielellämme, sydämen kielellä. Siksi on tärkeää saada lukea Raamattuakin omalla kielellään; näin Raamatun sanoma tulee paremmin ymmärretyksi, kun se lähtee omasta kulttuurista ja termein, jotka ovat meille tuttuja.

Viime viikolla eri maiden pipliaseurat juhlistivat yhdessä zoomin kautta 75-vuotisjuhlaansa viettävää Yhtyneet Raamattuseurat verkostoa (United Bible Societies, UBS), johon myös Suomen Pipliaseura kuuluu. Seurat toimivat yli 200 maassa ja alueella. Yhteistyö on käytännönläheistä, sillä päämäärä on yhteinen.

Oli mielenkiintoista nähdä valokuvia yhteisön alkutaipaleelta ja kuulla, miten paljon kaikkea hyvää on yhdessä saatu aikaan näiden 75 vuoden aikana. UBS on ekumeeninen toimija, joka työskentelee yhdessä paikallisten tekijöiden kanssa monipuolisesti mm. raamatunkäännös- ja lukutaitotyössä.

Tämän helluntaipäivän evankeliumiteksti sisältää yhden Raamatun tunnetuimmista ja tärkeimmistä jakeista. Kyseessä on Johannes 3:16, jota kutsutaan myös pienoisevankeliumiksi. Tuo raamatunkohta kiteyttää Jeesuksen lunastustyön keskeisen tehtävän. Se myös velvoittaa meitä kristittyjä kertomaan tuota hyvää sanomaa eteenpäin kaikille. Jumalan rakkaus ei koske vain jotain tiettyä ryhmää, vaan koko maailmaa ja ihan kaikkia ihmisiä. Meidän tulee Jeesuksen antaman mallin mukaan osoittaa Jumalan rakkautta kaikille kansoille, kaikille ihmisille heidän kansallisuudestaan, kielestään tai muista tekijöistä huolimatta.

Helluntaina Jeesuksen oppilaat kastettiin Pyhällä Hengellä, ja he alkoivat julistaa rohkeasti evankeliumia. Pyhällä Hengellä tarkoitetaan Jumalan henkeä. Jeesus kertoi, että Pyhä Henki on kuin tuuli; sen tuloa ja menoa ei voi ennakoida eikä sitä voi nähdä. Jumalan Hengen vaikutus ihmisessä on salaista ja ihme. Pyhä Henki saa aikaan ihmisessä uskon Jeesukseen ja auttaa elämään Jumalan tahdon mukaisesti.

Myös Raamattu vaikuttaa jokaisen omaan elämään. On mahtavaa saada olla mukana ja toimia maailmanlaajuisessa kristillisessä kirkossa.

”Jumala osoitti rakkautensa maailmalle antamalla ainoan Poikansa, jottei kukaan häneen uskova tuhoudu vaan saa ikuisen elämän.” (Joh. 3:16, UT2020)

Tuija Numminen

Suomen Pipliaseuran yhteyspäällikkö

Kuva: Unsplash/Ashish Takur

Suomen Pipliaseurav.4.18.8
Seuraa meitä