Blogi: Millaisia havaintoja sinä teet naistenpäivänä?
Me teemme havaintoja, analysoimme ja teemme johtopäätöksiä. Millaiset kasvot ovat johtajuudella? Mitkä tekijät vahvistavat johtajuutta? Vaikuttaako esimerkiksi pelko havaintoihimme, analyyseihimme ja johtopäätöksiimme? Kuka tässä maailmassa pärjää? Keneen luotetaan? Historia ja kokemukset tukevat joitakin johtopäätöksiä. Sitten on tilanteita, joissa toimitaan toisin. Maailma ja ihmiset eivät aina toimi odotuksien mukaan. Maailman muuttumisesta voi tehdä havainnon.
Neljävuotias tyttäreni oli anopin kanssa kahden kotonamme, kun putkiremontin katselmuksen väki, joukko miehiä, saapui paikalle. Tavoitteena oli käydä läpi asioita, jotka tuli vielä korjata. Olimme tietämättömiä tästä yllättävästä tarkastuksesta. Neljävuotias kuunteli spekuloivaa miesjoukkoa ja kysyi pienellä, hiljaisella äänellään: ”Saanko minä kertoa?” Anopilta kuulimme jälkeenpäin, että jälkikasvumme oli kertonut ja osoittanut remontin puutteet asunnossamme aivan oikein.
Ei ole itsestään selvää, että uskaltaa ottaa tilaa ja sanoa mielipiteensä. Tyttäreni ei ole elämässään persoonallaan vaatinut tilaa omalle äänelleen, mutta hän näkee maailman niin, että jos hänellä on sanottavaa, niin hänet kuullaan.
Muuttuuko maailma vai ei? Me teemme havaintoja, analysoimme ja teemme johtopäätöksiä. Minä itse en läheskään aina koe, että minun sanottavani kuullaan. Teen järjestäen kyllä havaintoja, että maailma on monissa paikoin muuttunut.
Pipliaseurojen lukutaito-ohjelman opetuskirjoissa nainen näyttää tältä:
Keniassa Turkanan läänin koulutusasioita johtava viranomainen on nainen. Hän ja muut naisjohtajat, kuten naispuoliset kyläpäälliköt, ovat keskeisiä roolimalleja naisille ja tytöille opiskelun merkityksestä. Kenian Pipliaseura lukutaitotyön koordinaattori Joseph Irungu kertoo käytännön havaintojaan:
“Naisjohtajat ovat esimerkkejä siitä, miten luku- ja kirjoitustaito avaa ovia eteenpäin. Johtavassa asemassa olevilla naisilla on merkitystä myös kylien miehille. Naiset saavat kokonaiset perheet tulemaan oppimisen piiriin. Opiskelumateriaalit ovat kulttuurisensitiivisiä eli niiden aihepiirit liittyvät turkanoitten tuttuun kyläelämään. Samoin materiaaleissa on tietoisesti mietitty, millaisena naisen rooli esitetään kuvissa ja kertomuksissa. Käytämme kertomuksia, joista käy ilmi, miten naiset toimivat johtajina.” Lisää lukutaitotyöstä Keniassa voit lukea täältä: Kenia – Suomen Pipliaseura
Millaisia havaintoja sinä teet tänään?
Kuvat: Unsplash ja UBS
Teksti: Ulla Oinonen
YK:n julistamaa kansainvälistä naistenpäivää